Wprowadzenie do Jiry
• Oprogramowanie firmy Atlassian
• Służy do zarządzania projektami i śledzenia błędów i powiązań
• Wspiera organizację pracy
• Pozwala na łatwe monitorowanie postępu prac
• Nazwa pochodzi od japońskiego słowa Gojira – Godzilla J
• Jira jest jednym z najpopularniejszych programów tego typu
• Używanie wspiera naszą motywację i wzmacnia dyscyplinę
Funkcjonalności Jiry
• Pozwala na dokumentację i udostępnianie zasobów, dokumentów, informacji o statusie zadań, usprawnia przepływ danych i komunikację w zespole
• Można planować zadania, zakres na określony czas pracy
• Pozwala na śledzenie postępu prac i powiązań między zadaniami
• Pozwala na łatwe generowanie raportów z wykonanej pracy
• Pozwala na zarządzanie dostępem i organizację pracy
• Przy pomocy wielu wtyczek można rozszerzyć funkcjonalności Jiry
Dla kogo?
• Jira ma zastosowanie nie tylko w zespołach IT
• Często stosowana jest jako tablica Kanban w przedsiębiorstwach produkcyjnych
• Nawet działy prawne, marketing, finanse czy HR mogą używać dedykowanych narzędzi w Jira
• Oprogramowanie jest ciągle rozwijane i rozszerzane dzięki współpracy z innymi firmami z obszaru IT i oferowaniu usług na Atlassian Marketplace
Rodzaje zgłoszeń
Podstawowe:
• Epika – jak epika literacka, duża, złożona historia składająca się na wiele mniejszych historyjek (mniejszych zadań) – zbiór historyjek użytkownika składających się na jedną całość – epikę.
• Story – historyjka użytkownika – zapis tego czego oczekuje użytkownik i jaką korzyść mu to przyniesie, powiązana z epiką
• *Task – zadania rozdzielone pod historyjką użytkownika
Dodatkowe:
• Test – zaplanowany test powiązany z historyjką użytkownika
• Test Run – zaplanowany przebieg testu dla wybranego testu
Historyjka użytkownika
Jako <persona> chcę <potrzeba>, aby <korzyść>
Kryteria akceptacji:
Funkcjonalne/Niefunkcjonalne
Jako mieszkaniec domu chcę mieć remont, aby mój dom był piękny
W załącznikach filmiki instruktażowe do JIRY w materiałach do kolejnej lekcji 😊
HIERARCHIA ZGŁOSZEŃ JIRA