Lekcja 6 – Pisanie przypadków testowych

Agenda

• Scenariusz Testowy i Przypadek Testowy
• Tworzenie przypadków testowych
• Część warsztatowa

Scenariusz Testowy

Jest dokumentem, który zawiera zbiór przypadków testowych, jakie należy sprawdzić, by stwierdzić poprawność działania systemu w ramach danej funkcjonalności.


Poprawny scenariusz testowy powinien zawierać:
I. Unikalne ID
II. Nazwę scenariusza
III. Opis scenariusza – jaki cel stoi za danym scenariuszem testowym
IV. Typ scenariusza
V. Warunki wstępne – jakie czynności muszą zostać wykonane przed przystąpieniem do wykonywania scenariusza
VI. Czynności końcowe – co musi tester wykonać po zakończeniu testów ze scenariusza
VII. Lista przypadków testowych w ramach danego scenariusza
 

Przypadek Testowy

Przypadek testowy to zbiór danych do wykonania testu, warunków, które muszą zostać spełnione, aby test rozpocząć, kroków, które musi wykonać tester i rezultatów, jakie są oczekiwane. Opracowanie ich jest wymagane w określonym celu lub dla warunków testowych.

Przypadek testowy musi zawierać:
I. Unikalne ID
II. Twórca przypadku testowego
III. Tytuł
IV. Cel
V. Wstępne warunki wykonania testu
VI. Kroki do wykonania zaplanowanego testu
VII. Rezultat jaki jest oczekiwany z wykonanego testu
VIII. Priorytet
 
Przypadek testowy niskiego poziomu – jest to przypadek, który ma zadane wartości wejściowe do testu i jego wynik. Niskopoziomowe przypadki testowe są dużo bardziej czasochłonne – zapewnienie wysokiego pokrycia danej funkcjonalności wymaga większej ilości przypadków testowych.

Przypadek testowy wysokiego poziomu – przypadek, w którym nie ma zadanych wartości wejściowych i wyjściowych. Ten rodzaj testów cechuje się dużą swobodą i wykonanie głównie zależy od osoby wykonującej test. Ze względu na małe szanse powielania tych samych danych wejściowych zmniejsza się ryzyko paradoksu pestycydów.

Przypadki Pozytywne i Negatywne:

Praca testera polega na ciągłym weryfikowaniu, czy sprawdzana aplikacja spełnia wymagania stawiane w dokumentacji. Jako pierwsza rzecz zawsze nasuwa się nam, by sprawdzić pozytywne aspekty oprogramowania – tzw. happy path. Jednakże, nasza rola polega nie kończy się w tym miejscu – wprawny tester zawsze dąży do przetestowania aplikacji w sposób, by upewnić się, że możliwe ścieżki negatywne nie mogą zostać zrealizowane – a gdy pojawia się błąd – zgłasza go do naprawy. Aby to osiągnąć tworzymy przypadki pozytywne i negatywne.
Załóżmy, że mamy do przetestowania pole Procenty z następującymi wymaganiami:
Procenty:  

Pole przyjmuje tylko cyfry w zakresie od 0 – 100.
Jest to pole obowiązkowe.
Przyjmuje liczby całkowite.

PRZYPADKI POZYTYWNE:

1. Weryfikujemy, czy pole przyjmuje wartość graniczna 0.
2. Weryfikujemy , czy pole przyjmuje wartość graniczna 100.
2. Weryfikujemy wartości z wewnątrz klasy – 1 zgodnie z AWB 3-punktową.
4. Weryfikujemy wartości z wewnątrz klasy – 99 zgodnie z AWB 3-punktową

PRZYPADKI NEGATYWNE:

1. Weryfikujemy czy możemy wprowadzić wartości spoza klasy zgodne z AWB – -1.
2. Weryfikujemy, czy możemy wprowadzić wartości spoza klasy zgodne z AWB – 101.
3. Weryfikujemy czy możemy wprowadzić wartość, która nie jest liczbą całkowitą – 0,234.
4. Weryfikujemy, czy pole może pozostać puste.
5. Weryfikujemy, czy istnieje możliwość wprowadzenia znaków specjalnych !;/.
6. Weryfikujemy, czy istnieje możliwość wprowadzenia liter abc.